Jak oszczędnie jeździć samochodem?
Wysoka cena paliw do samochodów skłania coraz większą liczbę kierowców do bardziej oszczędnej jazdy. Jeśli zaliczasz się do tej grupy i chciałbyś poprawić swoją technikę, aby wizyty na stacji benzynowej stały się rzadszą koniecznością zastosuj poniższe rady.
Ruszaj od razu po zapaleniu silnika
Staraj się ruszać od razu po zapaleniu silnika, ponieważ silnik na wolnych obrotach również spala paliwo. Co więcej zimny silnik spala go więcej niż rozgrzany, a samochód w czasie jazdy szybciej się zagrzeje niż stojąc.
Szybko rozpędź samochód
Staraj się jak najszybciej rozpędzić samochód do prędkości jaką zamierzasz podróżować i jak zapewnia najniższe spalanie. Twoje auto jest najbardziej ekonomiczne na najwyższych biegach, dlatego w trasie zawsze mniej spalamy niż w mieście. Z tego to powodu warto w miarę dynamicznie rozpędzić auto do żądanej prędkości, aby szybciej osiągnąć mniejsze spalanie i dłużej je utrzymać.
Jeździć ‘na luzie’ czy nie
To zależy od pojazdu jakim się poruszamy. Nowoczesne silniki odcinają paliwo w momencie kiedy zdejmujemy nogę z gazu i samochód nie zużywa paliwa, o ile nie jedziemy ‘na luzie’ wtedy komputer podaje paliwo w celu utrzymania obrotów silnika. Trochę inaczej sprawa się ma w przypadku starszych silników gaźnikowych tam jazda ‘na luzie’ ma większy sens, ponieważ paliwo nie jest odcinane w momencie kiedy zdejmujemy nogę z gazu. Reasumując starszy samochód jazda ‘na luzie’ ma sens, nowszy efekt odwrotny do zamierzonego (zwiększone zużycie).
Płynna jazda
Najwięcej paliwa zużywamy przyspieszając, utrzymanie prędkości wymaga mniejszych nakładów energii. Dlatego warto przewidywać sytuację na drodze dzięki czemu możemy ograniczyć ilość hamowań i zmniejszania prędkości do zera. Płynna jazda powoduje również mniej stresujących sytuacji na drodze, co również wpływa na spalanie. Człowiek zestresowany i zdenerwowany jeździ bardziej agresywnie, czyli mniej ekonomicznie. Takie błędne koło.
Obroty
Ogólnie rzecz biorąc im niższe obroty tym niższe zużycie paliwa. Ale oczywiście nie należy przesadzać, aby móc jeszcze reagować na sytuację na drodze oraz żeby silnik naszego wozu nie zaczął się krztusić.
Prędkość
Tutaj sprawa jest bardzo prosta im szybciej jedziemy tym większy opór powietrza, a co za tym idzie większe spalanie. Jednak jest to tylko jeden z czynników wpływających na prędkość, więc poniżej pewnej prędkości przestaje mieć dominujące znaczenie na rzecz paliwa zużywanego na podtrzymanie obrotów silnika. Oczywiście przy większych prędkościach znacznie oporu powietrza jest dominujące. Wynika to z faktu, że opór powietrza rośnie proporcjonalnie do kwadratu prędkości (V2). Przyjmując że nie mamy większego wpływu na powierzchnię czołową auta oraz gęstość powietrza jest to jedyny czynnik, który wpływa na opór powietrza. Dla porównania zobaczmy jak ten czynnik wpływa na opór dla dwóch różnych prędkości.
V=100km/h => V2=10000
V=130km/h => V2=16900
Jak można zauważyć zwiększyliśmy prędkość o 30% a czynnik zwiększający opór powietrza wzrósł o blisko 70%.
Zobacz również: Poświęć 10 minut i oszczędzaj pieniądze